جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

ساعاتی پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات جام جهانی فوتبال در شهر سائو پائولو در برزیل، پلیس در این شهر با معترضان درگیر شد و به سمت آنان گاز اشک‌آور و نارنجک صوتی پرتاب کرد.

برزیل

شمار اين معترضان به نسبت اعتراض‌هاي مشابه ماه‌هاي گذشته كمتر بود، اما ادامه يافتن اعتراض‌ها تا پيش از آغاز جام جهاني مايه نگراني مقامات برزيلي شده است كه مي‌خواهند اين مسابقات در آرامش برگزار شود. معترضان عموماً به هزينه بالاي آماده‌سازي ورزشگاه‌ها براي اين مسابقات در كنار فقر و فساد گسترده در كشور اعتراض دارند.

به گزارش رويترز، پليس روز پنجشنبه در سائو پائولو توانست با پرتاب گاز اشك‌آور و نارنجك صوتي حدود 100معترض را متفرق كند، اما آنان 2ساعت بعد تجديد سازمان كردند و در فاصله اندكي از ورزشگاه محل برگزاري جشن افتتاحيه، بار ديگر با پليس درگير شدند. آنان به طرف مأموران سنگ پرتاب كردند و زباله‌ها را به آتش كشيدند. دست‌كم يك معترض بازداشت شد و برخي از گزارش‌ها حاكي از زخمي شدن 5نفر است.

اين برخورد پليس با اعتراض سازمان عفو بين‌الملل روبه‌رو شد كه خواستار تحقيق درباره رفتار تند پليس با معترضان شد. در واقع يكي از اهداف جنبش اعتراضي ما در خيابان است كه از حدود يك سال پيش آغاز شد، علاوه بر انتقاد از هزينه بالاي ساختن ورزشگاه‌ها و فساد، اعتراض به بي‌رحمي مأموران پليس است. روسف اعتراض‌ها به هزينه‌ زياد آماده‌سازي و نيز تأخير در بهره‌برداري از ورزشگاه‌ها و فرودگاه‌ها را رد كرده و گفته برزيل نمايش خوبي، هم در زمين مسابقه و هم بيرون آن خواهد داشت. نظير اعتراض در سائو پائولو در ريو دوژانيرو نيز برگزار شد. در اين شهر حدود 600نفر با حمل كردن پارچه‌نوشته‌هايي مانند فيفا به خانه برگرد و جام جهاني فساد تظاهرات كردند.

يكي از معترضان گفت جام جهاني از نظام بهداشتي، آموزش و فقرا مي‌دزدد، فقرا را از خيابان‌ها بيرون كرده‌اند، اين كار براي برزيل نيست، براي گردشگران خارجي است. برآورد مي‌شود حدود 800هزار نفر گردشگر براي تماشاي بازي‌ها به برزيل بروند كه خانه معنوي فوتبال محسوب مي‌شود. روزنامه گاردين از قول برخي معترضان نوشت براي نشان دادن اعتراض خود به وضعيت نابسامان كشور، از تيم ملي فوتبال خودشان طرفداري نمي‌كنند و در عوض از تيم‌هاي ديگر كشورها حمايت مي‌كنند. اما برخي ديگر مي‌گويند با آغاز بازي‌ها، ديگر دست از اعتراض بر مي‌دارند و توجه خود را صرف حمايت كردن از تيم ملي خودشان مي‌كنند. آنان دوست دارند كشورشان براي ششمين بار، بر بام بلند جام جهاني فوتبال بايستد.

اين در حالي است كه شماري ديگر از معترضان مي‌گويند حتي در زمان برگزاري بازي‌ها نيز دست از كارزارشان نخواهند كشيد. به همين علت است كه آنان براي برگزاري راهپيمايي‌هاي اعتراضي در 12شهري كه ميزبان بازي‌ها هستند، برنامه‌ريزي كرده‌اند. تحليلگران مي‌گويند كارنامه برزيل در ميزباني جام جهاني نشان‌دهنده كارايي آن براي برگزاري بازي‌هاي المپيك است كه قرار است 2سال ديگر در اين كشور برگزار شود.

به هر حال، به‌نظر مي‌رسد شرايط نامساعد اقتصادي سبب شده است ورزشي كه تا پيش از اين يكي از مهم‌ترين عناصر انسجام اين كشور بود، اكنون خود به عاملي تفرقه‌انگيز بدل شود.

نقاشي‌هاي ديواري عليه جام جهاني

در حالي كه اين روزها تب جشن‌ها و حواشي مسابقات جام جهاني دنيا را فرا گرفته ديوارهاي شهرهاي برزيل از نقاشي‌هاي اعتراضي به دولت برزيل در ارتباط با جام جهاني پر شده است. بسياري از برزيلي‌ها از اينكه حدود 3/11ميليارد دلار صرف ميزباني مسابقات جام جهاني شده است، خشمگين هستند.

به گفته آنان، در كشوري كه خدمات اجتماعي مانند بهداشت و آموزش و حمل‌ونقل وضعيت نابساماني دارد، صرف كردن اين هزينه گزاف براي اين بازي‌ها درست نيست. به‌نظر مي‌رسد برگزاري آبرومندانه و منظم بازي‌ها اهميت فراواني براي دولت برزيل دارد. تحليلگران مي‌گويند اين امر مي‌تواند بر احتمال انتخاب مجدد خانم ديلما روسف رئيس‌جمهور در انتخابات مهر‌ماه و نيز كاهش اعتبار جهاني برزيل نزد سرمايه‌گذاران تأثير داشته باشد.

برزیل- فوتبال

کد خبر 262451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha